Friday, December 31, 2010

1 O lord! Make me strong

Alhamdulillah. Setahun sudah hari-hari saya berlalu. Hari-hari yang bukan seperti yang sebelumnya. Di mana genap hidup tanpa pemerhatian mak dan ayah di hadapan mata.


Kadang-kadang terngiang-ngiang suara mak, abah sebelum saya melelapkan mata. Sungguh tahun ini mengajar saya apa itu erti kesabaran, kemesraan, yang perlu dilahirkan walaupun diri ini tak gagah dalam menahan kesabaran, untuk natijah hari-hari yang selebihnya, saya belajar.


Semalam terasa mak panggil minta tolong seperti kebiasaan pagi-pagi, saya akan menolong mak mengemas rumah, antara agendanya membasuh pakaian.


Selalu kalau adik saya cuti sekolah mereka yang kena tolong mak, tapi mak lebih sayangkan saya. Kalau dengan cara ini mak sayangkan saya lebih dari adik-adik saya rela mak =)


Tapi itu tahun-tahun yang lalu, kini saya duduk dengan kawan-kawan sehaluan "Haluan seorang penuntut ilmu", berbeza dari hidup bersama keluarga.


Erti dipertanggungjawabkan untuk bertanggungjawab menjadikan saya mencari tokoh dihadapan mata sebagai qudwah disamping sunnah Rasulullah tidak dilupakan.


Perkara paling pahit sekali dalam hidup ini adalah untuk memahami seseorang itu. O Allah! Kuatkan semangatku, tabahkan hatiku. Ada sesuatu yang lebih besar dari ini yang menanti. Kalau ini yang mengajarku erti kehidupan. Saya harus mempelajarinya walaupun pahit.
Sepahit buah kopi, dijadikan minuman banyak khasiatnya. Saya tak harus mengalah!

1 comments:

  1. Kat situ baru sikit Angah.
    Ada lagi yang lebih mencabar, tunggulah masa dan ketikanya.

    ReplyDelete

harap anda semua suka posting ini..

followers!

 

Pengalaman Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates